Door de wildgroei van luxeappartementen is ook de verkeersdrukte en de  verkeersonveiligheid voor de zwakke weggebruiker toegenomen. dorp24 wil de dorpskernen teruggeven aan de stappers en de trappers.

Veilige mobiliteit

Schilde krijgt een slecht rapport van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Fietsersbond en ook uit een recente enquête van HLN blijkt dat veilige mobiliteit bekommernis nummer 1 is van onze inwoners.

Onze voorstellen om onze dorpen verkeersveiliger te maken:

Implementeren van het STOP-principe: eerst de stappers, dan de trappers, vervolgens het openbaar vervoer en tenslotte de auto.

Invoer van een zone 30 in de dorpskernen én in de buurt van scholen, jeugdverenigingen en sportclubs. Wij onderschrijven daarmee het memorandum van de Fietsersbond dat van verkeersveiligheid een absolute prioriteit maakt in buurten waar kinderen aanwezig zijn.

Aanpassing van de verkeersinfrastructuur om de veiligheid te verhogen zoals vb. extra zebrapaden en verkeersremmende ingrepen

Herinrichting van gevaarlijk kruispunten vb. hoek Turnhoutsebaan/Schoolstraat, Turnhoutsebaan/Van de Wervelaan in Schilde en de Kerkstraat/Moerstraat, Wijnegemsteenweg/Pater Nuyenslaan in ‘s-Gravenwezel.

Vernieuwen en aanpassen van voet- en fietspaden en met bijzondere aandacht voor mindermobiele weggebruikers. Enkele voorbeelden: Victor Frislei, Kerkstraat, Oudaen, Turnhoutsebaan centrum en ter hoogte Kluisdreef, Oelegemsteenweg (ZONDER geplande kap van de 137 bomen).

Opmaak van circulatieplannen met éénrichtingsstraten in de schoolomgevingen. Enkele voorbeelden van straten die kunnen betrokken worden in het ciculatieplan: ’t Schoemeken, Waterlaatstraat, Kwekerijstraat, Kleinveldweg, Kerkelei (richting Turnhoutsebaan), Veldlei, August Dilslei, …

Verkeersremmende maatregelen en autoluwe/autovrije straten. Er is vanuit verschillende buurten veel vraag naar verkeersremmende maatregelen. Dorp24 wil hier zoveel mogelijk aan tegemoet komen.

Parkings zoveel mogelijk waterdoorlatend en aan de rand van de dorpskernen.

Een uitbreiding en betere bekendmaking van het trage wegennetwerk bv. het Kluiskerkpad in Hof ter Linden of de Lage Haar. Erfdienstbaarheden die door eigenaars genegeerd of afgesloten worden, moeten terug toegankelijk gemaakt worden.

Organisatie van een gemeentelijke groepsaankoop voor elektrische fietsen om het gebruik te stimuleren en financieel haalbaar te maken

Herinvoeren en uitbreiding van de deelsystemen voor elektrische fietsen en auto’s

Extra overdekte fietsstallingen met camerabewaking 

Terug naar overzicht programma

Terug naar overzicht programma ⋆